Ik ben gemeld bij Veilig Thuis

Iemand maakt zich zorgen over jouw situatie en heeft een melding gedaan bij Veilig Thuis. Op deze pagina leggen we uit wat dat voor jou betekent.

Wij kunnen ons voorstellen dat je ervan geschrokken bent dat iemand een melding deed. Misschien ben je boos of onzeker. Toch is het ook goed dat mensen hun zorgen over jouw situatie met ons delen. Huiselijk geweld houdt namelijk niet vanzelf op. En mensen die ermee te maken hebben, vinden het vaak moeilijk om zelf om hulp te vragen.

Iedereen kan een melding bij ons doen. De politie bijvoorbeeld, maar ook leraren, hulp- en zorgverleners, verpleegkundigen, (huis-)artsen, familieleden, buren of vrienden kunnen een melding doen.

Als Veilig Thuis een melding binnenkrijgt, moeten wij deze melding beoordelen. Dat staat in de wet.
Veilig Thuis bekijkt:

  • of het thuis onveilig is door huiselijk geweld of kindermishandeling
  • wat er nodig is om de zorgen weg te nemen
  • wie de melding het beste op kan pakken: een lokaal team van de gemeente of Veilig Thuis zelf.

Als het nodig is, komt Veilig Thuis natuurlijk meteen in actie.

Als er ernstige zorgen zijn over jouw veiligheid of die van gezinsleden, dan kan Veilig Thuis voorwaarden stellen om voor alle gezinsleden een veilige situatie te krijgen.

Veilig Thuis kan ook eerst onderzoek doen. Onze medewerker maakt hiervoor een afspraak bij jullie thuis — natuurlijk alleen als dat kan. Hij of zij verzamelt informatie, praat met jou, je eventuele partner, kinderen en andere naasten. Dat kan familie zijn of bijvoorbeeld de huisarts, een leraar of de wijkagent. Zo krijgen wij een zo goed mogelijk beeld van jullie situatie.

Als uit het onderzoek blijkt dat de thuissituatie niet veilig is, maakt de Veilig Thuis-medewerker afspraken met jullie: dit noemen we de veiligheidsvoorwaarden. Hiermee proberen we een veilige situatie te krijgen voor iedereen. Daarna houden we nog ongeveer 1,5 jaar contact met jou en de hulpverleners. Met deze monitoring bekijken we of we situatie veilig blijft.

Als uit het onderzoek blijkt dat er geen sprake is van huiselijk geweld of kindermishandeling, dan hoor je dat natuurlijk ook.

Als je hulp nodig hebt, draagt Veilig Thuis de melding over aan het lokale team van de gemeente waarin je woont. Daarna stopt de betrokkenheid van Veilig Thuis. In het lokale team zitten professionals die jou verder kunnen helpen.

Het team neemt contact met jou op om de melding te bespreken. Wat is er aan de hand? Wat is er nodig om problemen op te lossen? Het lokale team bespreekt met jou ook wat er goed gaat thuis en wat je graag zelf wil bereiken. Als er hulp nodig is, dan zorgt het lokale team daarvoor. Ze kunnen jou eventueel ook doorverwijzen naar specialistische zorg.

Neem contact op

Hulp nodig?

Of ken jij iemand die hulp nodig heeft? Bel (anoniem) gratis dag en nacht. Of chat op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.

Direct nood?

Bel in noodsituaties altijd direct de politie via 112