Reactie op het Inspectierapport te lange wachttijden Veilig Thuis

Het onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd dat vandaag, 3 oktober 2024, is gepubliceerd, constateert dat er nog steeds te lange wachttijden zijn bij alle Veilig Thuis organisaties. Dit is een onwenselijke situatie, zowel in contact met gezinnen, huishoudens als met melders.

Bezorgd over impact wachttijden

Veilig Thuis Gelderland-Midden deelt de zorgen over de impact van wachttijden op de veiligheid van gezinnen en huishoudens. We nemen de bevindingen van de Inspectie dan ook zeer serieus. Het waarborgen van de veiligheid van kwetsbare kinderen en volwassenen staat bij ons altijd voorop. In situaties van acute onveiligheid ondernemen we altijd direct actie.

Situatie in Gelderland-Midden

De Inspectie constateert dat Veilig Thuis Gelderland-Midden niet in alle gevallen voldoet aan de wettelijke termijn van vijf werkdagen voor de veiligheidsbeoordeling. Als dat niet lukt komt de melding terecht op een wachtlijst. 

De wachttijden worden onder andere veroorzaakt door de complexiteit van meldingen en beperkte doorstroommogelijkheden doordat ook onze samenwerkingspartners te maken hebben met wachtlijsten. 

“De wachtlijst wisselt per dag. Wij kunnen daarom ook niet zeggen hoe lang de wachttijden nu zijn. Wij doen iedere dag ons best om iedere wachttijd te voorkomen en de mensen die te maken hebben met huiselijk geweld en onveiligheid zo snel mogelijk te helpen”, aldus Ingrid van Sluijs, manager Veilig Thuis Gelderland-Midden. Ook landelijk lukt het volgens de Inspectie de Veilig Thuis organisaties nog steeds niet goed om hun taken uit te voeren binnen de wettelijke termijnen. 

Wij vinden het als Veilig Thuis Gelderland-Midden schrijnend om terug te lezen hoe zeer onze opgave onder druk staat. Gezinnen en huishoudens moeten soms veel te lang wachten. Dat is niet nieuw, wel zeer zorgelijk.

De inspectie stelt dat het zicht op veiligheid tijdens het wachten bij Veilig Thuis beter moet. Wij vinden ook dat we dat beter moeten organiseren. 

Verbetermaatregelen

De afgelopen periode hebben we tal van concrete verbeteracties in gang gezet om de wachttijden zo veel mogelijk te beperken en de kwaliteit van onze dienstverlening te verhogen. We werken continu aan het efficiënter maken van onze interne werkprocessen om de doorlooptijd van casussen te verkorten. Dit betekent onder andere dat we kijken naar de manier waarop we meldingen afhandelen en de prioriteiten stellen in ons werk.
Daarnaast zijn actief bezig om onze capaciteit op orde te houden. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt proberen we waar mogelijk creatieve oplossingen te vinden om nieuwe medewerkers aan te trekken.

Samen voor een veilige thuissituatie

We blijven ons inzetten voor een veilige thuissituatie voor iedereen in Gelderland-Midden.

Heb je te maken of vermoed je huiselijk geweld of kindermishandeling bel ons. We zijn 24/7 gratis te bellen op 0800 2000. Ook kun je van maandag tot en met vrijdag met ons chatten. Kijk daarvoor op onze website www.veiligthuisgelderlandmidden.nl.  

Bekijk hier het volledige rapport.