Wij plaatsen functionele- en statistieken cookies zodat deze site goed werkt en anoniem gemeten kan worden.
Voor cookies van derden hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie over deze cookies van derden.
Veilig Thuis staat 24/7 klaar voor professionals
Professionals twijfelen vaak om Veilig Thuis in te schakelen. Leraren, zorgmedewerkers en maatschappelijk medewerkers vinden contact opnemen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling erg spannend. Grete Houwen en Annemarie van de Ruit van Veilig Thuis Gelderland-Midden voelen dagelijks dat hun hulporganisatie niet direct wordt gezien als veilige haven: “Een begrijpelijke maar onterechte angst.”
Net als inwoners kunnen professionals voor advies, overleg en vragen op de lijn komen bij Veilig Thuis. Dat kan anoniem, gratis en 24 uur per dag. De anonimiteit verdwijnt pas als sprake is van een ernstige situatie van huiselijk geweld of kindermishandeling.
Begrijpelijke angst
Grete en Annemarie begrijpen dat bezorgde professionals aarzelen om contact op te nemen met Veilig Thuis. “Je wilt mensen niet tekort doen”, zegt Grete. “Maak ik het niet erger als ik Veilig Thuis inschakel? Scholen en BSO’s vrezen bijvoorbeeld dat ouders een kind weghalen. Bij zo’n ongewenst neveneffect wil je heel zeker van je zaak zijn. Ook is er de angst dat een ouder boos naar school komt en jou of je omgeving iets aandoet.”
“Heel begrijpelijke dilemma’s”, vult Annemarie aan. “Ze maken je onzeker bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Je bent mens en vals beschuldigen wil je niet. Tegelijkertijd wil je wel dat iets slechts stopt. Daarom is die meldcode doorlopen belangrijk. En daarom doet melden ertoe. Uit onderzoek blijkt dat professionals onze functie kennen, maar contact opnemen eng vinden. Naast angst heerst ook het beeld dat wij meldingen binnenharken waar je nooit meer van hoort.”
Gezinssituatie verbeteren
Grete en Annemarie helpen dagelijks zulke misverstanden uit de wereld. Dat geeft Annemarie voldoening: “Ik ben heel blij dat ik door advies een ander beeld kan schetsen. Ons werk is juist gericht op goed luisteren naar de professional. Om de juiste hulp te bieden aan jong en oud. Zodat de situatie gaat verbeteren. Daarvoor is Veilig Thuis op aarde.”
Met collega’s is het duo dag en nacht bereikbaar voor bezorgde professionals: “Wij staan 24 uur per dag klaar voor advies en vragen”, zegt Grete. “Je mag altijd bellen voor overleg. In het gesprek is niet melden het doel, maar de juiste hulp geven. Als het nodig is, kleuren we wel eens buiten de lijntjes. Dan gaan we op zoek naar een omweg om toch passende hulp te krijgen. Ook al is dat niet helemaal zoals het ooit is bedacht met de meldcode.”
Vaker Veilig Thuis bellen
Voor professionals die met Veilig Thuis bellen, verdwijnt een drempel. “Doorgewinterde professionals bellen vaak hoog in de ademhaling en met vlekken in de nek”, zo ervaart Annemarie. “Het is geen makkelijke stap als je niet zeker weet of iemand iets wordt aangedaan. Ik probeer de beller altijd eerst op het gemak te stellen. Vertel wat er aan de hand is, dan zien we vanzelf waar we komen. Dat kan een melding zijn, maar hoeft echt niet. Bijna altijd zorgt dat voor opluchting. Negen van de tien bellers ervaren het gesprek als positief. Het sterkt hen om hun gevoel te volgen. Bij argwaan bellen ze vaker.”
Voorlichting aan professionals
Onbekend maakt onbemind, zo merkt Grete op: “Zodra een melder aangeeft dat zelf hulp verlenen niet lukt, is het aan ons. Maar zo’n 80% van de meldingen dragen wij over. Bijvoorbeeld aan een lokaal team van de gemeente. Of aan een hulpverlener die al hulp geeft aan het gezin. Omdat die hulp dan het meest passend. Soms is een melder daarover verbaasd. Hoezo laat Veilig Thuis het los? Dat doen we dus juist heel bewust na de veiligheidsbeoordeling. Het is de beste stap voor het gezin.”
Grete en Annemarie geven ook voorlichting aan professionals. “Met uitleg over huiselijk geweld, kindermishandeling en Veilig Thuis”, vertelt Annemarie. “We gaan langs bij allerlei beroepsgroepen: van GGZ en verslavingszorg tot aan thuiszorg en politie. Praktijksituaties komen aan bod. Hoe ga je in gesprek met mensen waar je zorgen over hebt? Wat zeg je dan wel en niet? Het is misschien wel de lastigste stap uit de meldcode. Wij zijn getraind en geschoold in zulke gesprekken met ouders. Toch is het heel fijn om zelf dat gesprek te doen. Daar word je een rijkere professional van. Mensen groeien tijdens een voorlichting.”
Snelkiesnummer Veilig Thuis
Het duo hoopt dat meer professionals makkelijker de weg vinden naar Veilig Thuis. “Heb je zorgen over iemand? Voel geen schroom, neem contact op”, doet Grete een oproep. “Voeg 0800 2000 toe als snelkiesnummer op je telefoon. Bel gerust als je advies nodig hebt. Onze hulp is altijd anoniem. Aan de lijn kun je ook anoniem blijven. Pas bij een melding kan dat niet meer. Maar zover is het vaak nog lang niet. Dus praat eerst eens rustig over jouw vragen en dilemma’s. Het gaat je helpen. En daarmee degene om wie jij je zorgen maakt.”
Meer over voorlichting
Interesse in voorlichting door Veilig Thuis? Lees meer over de voorlichting van Veilig Thuis of stuur een mail via onderstaand e-mailadres.